Aantal thuisonderwijskinderen in Nederland al jarenlang zeer klein

Keuze voor thuisonderwijs wordt zorgvuldig en gewetensvol gemaakt

Ouders die besluiten hun kind thuisonderwijs te geven, nemen deze beslissing niet lichtvaardig. In alle gevallen gaat daar een zorgvuldig proces aan vooraf waarin de ouders zich verdiepen in thuisonderwijs als onderwijsvorm en waarin zij de voor- en nadelen van thuisonderwijs op gewetensvolle wijze tegen elkaar afwegen. De keuze voor thuisonderwijs brengt een forse investering met zich mee in tijd en geld en niet iedere ouder kan of wil daarvoor kiezen. Dit is de reden dat het aantal thuisonderwijzers in Nederland en in het buitenland zeer beperkt blijft.
nulkommanuleenprocentgrafiek

Thuisonderwijs is een zeer kleine groep

In zijn brief stelt de staatssecretaris dat de toename van het aantal thuisonderwijskinderen in dertien jaar tijd naar zo’n 400 leerlingen hem zorgen baart. Graag wijzen wij erop dat er in Nederland meer dan 2,5 miljoen leerplichtige kinderen zijn. De groep van 400 thuisonderwijskinderen is dus zeer, zeer klein, zowel in absolute als in relatieve aantallen. Het gaat om zo’n 0,01% van de leerplichtige kinderen en deze groep is al dertien jaar lang zeer klein. Vanuit dat oogpunt bekeken lijkt ‘zorgen maken over toename’ uiterst overdreven.

Angst voor ‘aanzuigende werking’ is ongegrond

De NVvTO hoopt dat het voorstel tot afschaffing van vrijstelling wegens richtingbezwaren niet wordt ingegeven door angst voor een aanzuigende werking door het mogelijk maken van ‘kleur verschieten’ van scholen, een voorstel dat ook in de brief van de staatssecretaris wordt behandeld in het kader van artikel 23. Deze angst lijkt ons namelijk ongegrond. Kleurverschieten is voor het voortgezet onderwijs immers al sinds 2008 mogelijk en heeft niet gezorgd voor een toevlucht van kinderen in deze leeftijdsgroep naar thuisonderwijs.

Ook in andere Europese landen waar thuisonderwijs een volledig vrije keuze is, blijft de groep thuisonderwijzers zeer klein. In de meeste van deze landen komt het thuisonderwijs niet boven de 0,1% van het aantal kinderen in de schoolgaande leeftijd uit.

Bronnen:

– School niet per se beste voor kind – James Kennedy http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/1872741/2011/04/09/School-niet-per-se-beste-voor-kind.dhtml
– Kohnstamm onderzoeken (eerste en vervolgonderzoek):
http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/sco802.pdf
http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki840.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volgen


   
 

Vul uw e-mailadres in om een e-mail te ontvangen van nieuwe berichten