Kinderen leren beter als ze een-op-een begeleiding krijgen

Kinderen leren beter als ze een-op-een begeleiding krijgen

In het NRC is dit artikel gepubliceerd over de leerprestaties van kinderen die een-op-een begeleid worden door hun ouders.

‘Een-op-eenonderwijs is in de regel beter voor het kind’, zegt Sjoerd Karsten, hoogleraar onderwijsbeleid aan de Universiteit van Amsterdam. Individuele begeleiding is de meest efficiënte manier van kennis opdoen, blijkt onder meer uit onderzoek van de Amerikaanse onderwijskundige Benjamin Bloom (1984). Dat lijkt ook te kloppen met de resultaten uit onderzoek naar thuisscholing. ‘Kinderen die thuisonderwijs gekregen hebben, onderscheiden zich in hun schoolvorderingen én in hun sociaal-emotionele ontwikkeling in positieve zin van hun op school onderwezen leeftijdgenoten’, schreef onderwijskundige Blok in het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid in 2002. Dat komt doordat thuisonderwijs de mogelijkheid biedt tot individuele begeleiding. En dus tot “directe, probleem gestuurde feedback”, zegt Karsten.

www.scalascholen.nl/docs_CMS33/docs/Partnerschapschool/nrc%20artikel%208%20okt%202013.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volgen


   
 

Vul uw e-mailadres in om een e-mail te ontvangen van nieuwe berichten